Mobiel telefoons

Smartphone stuk. Wat nu?

Pats! Daar ligt je telefoon op straat. Schermzijde naar beneden. Vervuld van angst gris je ‘m van de straatstenen en constateer je een flinke ster in het scherm. Wat nu?

Als je een smartphone hebt, weet je dat je zonder tegenwoordig nergens meer bent. Helaas is een smartphone repareren vaak even duur als een compleet nieuwe kopen. Op wat voor kosten moet je rekenen als je ‘m wil repareren en wordt er nog iets vergoed? En: hoe veilig is het om je smartphone naar een reparatiewinkeltje op de hoek te brengen? Radar zocht het voor je uit.

Wat is de schade en hoe is die veroorzaakt?

Los van een gebarsten scherm, kan er met zo’n complex apparaat als een smartphone van alles misgaan: een knop op het toestel is opeens stuk, de oplader maakt geen contact meer of de koptelefooningang is defect.

Maar wat valt onder de garantie en wat niet? Nederlandse- en Europese wetgeving schrijven minimaal twee jaar garantie voor op deze toestellen: je hebt recht op een deugdelijk product en je moet het product voor een bepaalde tijd op een normale manier kunnen gebruiken zonder dat het stuk gaat.

Dat is iets anders dan fabrieksgarantie, die voor telefoontoestellen ook meestal twee jaar is. Fabrieksgarantie dekt alleen schade die niet veroorzaakt is door de consument. Wat onder de garantie valt, is voer voor menig conflict tussen consumenten, providers en fabrikanten.

Fabrikanten en providers kunnen pas uitspraak doen over de oorzaak van de schade als ze je toestel ontvangen en onderzocht hebben: pas dan weet je of de kosten voor jouw rekening komen of op conto van de fabrikant. Dit zijn vaak gepeperde rekeningen. Als je niet met deze prijsopgaaf akkoord gaat, betaal je alsnog de zogenaamde onderzoekskosten: bij de meeste providers iets meer dan 35,- euro.

De kosten voor het laten opsturen en repareren door de fabrikant kunnen dus onverwacht erg oplopen.

Wat valt er onder fabrieksgarantie?

Bedrijven zijn verplicht een gedegen product af te leveren: als je scherm springt omdat je de telefoon iets te hard neerlegt, is dat een fabricagedefect en heb je via deze garantie alsnog recht op een kosteloze reparatie. Het scherm van je smartphone moet dat namelijk redelijkerwijs kunnen doorstaan. Hetzelfde geldt voor een kapotte knop: als zo’n knop kapot gaat binnen de garantietermijn, moet de fabrikant de reparatie vergoeden.

Als je telefoon dus uit je handen glipt, heb je zelf schuld en geen recht op een kosteloze reparatie binnen de garantie.

Valt de schade onder een verzekering?

In dat geval kunnen deze kosten – of die voor de aanschaf van een nieuw toestel – wellicht gedekt worden door een inboedelverzekering als het ongeval binnenshuis gebeurde, mits je uitgebreid of allrisk verzekerd bent. Lees de polisvoorwaarden goed, want dit verschilt van verzekeraar tot verzekeraar. Zoek naar een dekking voor ‘alle schade van buitenkomende onheilen’. Als je een buitenhuisdekking hebt, kan je wellicht ook nog geld terug krijgen van je verzekeraar. Weer geldt: lees de voorwaarden goed.

Op de hoek repareren

Ongeacht hoe en of je verzekerd bent, moet de telefoon nog gerepareerd worden. Het veiligste is om dit door je fabrikant of je provider te laten doen. Je bent de telefoon dan wel een tijdje kwijt.

Een alternatief voor deze vorm van reparatie komt steeds meer in zwang: speciale smartphone reparatieshops schieten zowel online- als offline als paddenstoelen uit de grond. Het zijn winkels waar ze toestelreparaties aanbieden voor een relatief zacht prijsje ‘die klaar zijn terwijl u wacht’. Maar hoe scheidt je het kaf van het koren? Twee tips:

  1. Kijk of de reparateur originele en gecertificeerde onderdelen gebruikt. Zo heb je een garantie van kwaliteit en geen dode pixels of slecht werkende touchscreens.
  2. Kijk of de reparateur garantie geeft op de reparatie. Een koopman die niet gelooft in zijn eigen waar, heeft daar vast een reden voor.

Let wel op dat je fabrieksgarantie kan vervallen als je de reparatie door een derde partij laat verrichten. Los daarvan, is zo’n reparatie alsnog prijzig – de kosten voor het vervangen van een scherm lopen uiteen van 80,- tot 200,- euro en hangen vooral af van het merk van je telefoon en hoe nieuw deze is.

Doe-het-(niet)-zelf

Je kan ook zelf aan de slag en een nieuw scherm kopen op internet. Samen met wat speciaal gereedschap kan je dan zelf je toestel repareren. Je moet echter wel héél handig zijn om een dergelijke reparatie succesvol te verrichten. Onderneem een reparatie in ieder geval nooit als je nog garantie hebt op je telefoon.